نقش زنان روستایی در اقتصاد وستا
عنوان : نقش زنان روستایی در اقتصاد وستا
این فایل با فرمت word و آماده پرینت میباشد
فهرست
فصل اول نقش و حیطه کارزنان.. ۱
در فعالیتهای غیر زراعی… ۱
نقش و حیطه کارزنان در فعالیتهای غیر زراعی: ۲
دامداری و پرورش طیور. ۲
زنبورداری… ۷
نوغانداری: ۹
صنایع روستایی: ۱۲
فصل دوم.. ۱۹
ویژگیهای اجتماعی – اقتصادی فعالیتهای زنان روستایی منطقه. ۱۹
۲- ویژگیهای اجتماعی – اقتصادی فعالیتهای زنان روستایی منطقه: ۲۰
۲-۱- تفاوتهای جنسی در نحوه بهره گیری از سواد و تأثیر آن بر اقتصاد روستایی منطقه: ۲۰
۲-۲- کم و کیف درگیری زنان در انواع فعالیتها ۲۵
۲-۳- منزلت اجتماعی و اشتغال زنان.. ۳۶
۲-۴- جایگاه اشتغال زنان و درآمد خانوار در منطقه: ۴۲
۲-۵- نقش و جایگاه تصمیم گیری و مدیریتی زنان در امور تولیدی وخانوادگی: ۵۱
۳- نقش زنان روستایی تالش در حمایت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست: ۶۰
فصل سوم.. ۶۷
نتیجهگیری و پیشنهادات… ۶۷
مقدمه: ۶۸
پیشنهادات: ۷۰
آموزش زنان = آموزش جامعه. ۷۰
پیوستها: ۷۳
نقش سازمانهای غیر دولتی NGO و مشارکت زنان در پروژههای توسعه: ۷۳
هدف ۱: حفظ کیان خانواده: ۸۳
هدف ۲: کاهش فقر و تأمین عدالت اجتماعی: ۸۴
هدف۳: رشد سواد آموزی و گسترش تسهیلات آموزشی: ۸۶
هدف ۴: تأمین نیازهای بهداشتی: ۸۷
هدف ۵: ارتقای منزلت زنان روستایی: ۸۹
فهرست منابع مأخذ فارسی: ۹۱
فصل اول
نقش و حیطه کارزنان
در فعالیتهای غیر زراعی
نقش و حیطه کارزنان در فعالیتهای غیر زراعی:
اقتصاد روستا، فعالیتهایی را در بر می گیرد که هر یک بر حسب گستردگی و وسعتی که دارد در ارتقاء درآمد روستائیان مؤثر می باشد. از این رو بررسی های انجام شده نشان می دهد که هر قدر امکان بهره گیری از منابع درآمد برای روستائیان متنوع تر و فراوانتر باشد سطح درآمد و رفاه آن جامعه بالاتر بوده است برای مثال روستاهای منطقه تالش به لحاظ برخورداری از امکان کشت محصولات متنوع (برنج، مرکبات، تنباکو) از درآمد نسبتاً بهتری برخوردار می باشند. یا مناطق ساحلی به لحاظ همجواری با دریا قادرند از طریق فعالیتهای توریستی یا ماهیگیری درآمد حاصل از کشاورزی خود را تکمیل نمایند. در عین حال عمده ترین فعالیتهای جانبی روستائیان که معمولاً در کنار زراعت صورت می گیرد به شرح زیر می باشد:
دامداری و پرورش طیور
دامداری و نگهداری از حیوانات بزرگ جثه در منطقه بسیار محدود بوده و تنها گاوداری در قسمت جلگه ای رواج دارد. در مناطق روستایی مورد مطالعه گاوداری عمدتاً به شکل سنتی و در جوار سایر اشتغالات کشاورزی صورت می گیرد. البته با رواج زندگی شهری و خصوصاً گسترش جاده های مواصلاتی که برای گاوهایی که در سطح روستا زندگی می کردند خطرآفرین می باشد. از تعداد گاوهای منطقه کاسته شده است. گاوداری در بین خانواده های نمونه نسبتاً رواج چندانی ندارد و اکثراً تنها به داشتن یک یا دو گاو اکتفا می نمایند که این گاوها تنها قادرند لبنیات خانواده را تأمین نمایند و محصولی برای عرصه به بازار از آنها بدست می آید. در گاوداری به شکل سنتی معمولاً زن و مرد توأمان همکاری دارند لیکن برحسب نوع و وظایف سهم هر یک از آنها متغیر می باشد.
جدول (5-1) سهم زنان و مردان را در گاوداری بشکل سنتی و پرورش ماکیان نشان میدهد
سهم مردان و زنان از پرورش دام «گاو» و طیور به تفکیک فصول
نیروی کار فصول تعلیف دام نگهداری در آغل دوشیدن شیر علف چینی پرورش طیور
زن بهار 100 100
تابستان 100 100
پاییز 10 100 100
زمستان 20 100 100
بهار 100 100
تابستان 100 100
پاییز 90 100
زمستان 100
80
هر یک از مراحل دامداری 100% در نظر گرفته شده که بطور نسبی سهم زنان و مردان نسبت به این ارقام محاسبه شده است.
همانطور که از جدول مستفاد می گردد اوج حجم کار مردان عمدتاً در فصول بهار و تابستان که امر علف چینی تعلیف دام می پردازند می باشد و در فصل پاییز که فصل بیکاری زراعی است نگهداری حیوان در آغل را نیز بر عهده دارند این در حالیست که در فصل زمستان که به آماده کردن زمین زراعی مبادرت می ورزند بخشی از این وظایف را به زنان محول می کنند، لیکن دوشیدن از وظایف مختص زنان است که در چهار فصل برحسب شیردهی جوان قابل انجام است.
از سوی دیگر همانطور که در جدول ملاحظه می گردد، پرورش طیور از وظایف خاص زنان می باشد که عمدتاً جهت تأمین تخم مرغ و گوشت سفید خانوار بدان اقدام می ورزند و بعضاً به فروش محصولات حاصل از آن نیز می پردازند. جالب توجه است که اصلی ترین گوشت مصرفی خانوار گوشت سفید بوده و تخم مرغ از اقلام مهم تأمین کننده پروتئین خانواده می باشد.
در سال 1375 تعداد گاو و گاومیش موجود شهرستان 112844 رأس گزارش شده است. آمار دریافتی کشتار دام، از 30466 رأس گاو و گاومیش کشتار شده شهرستان در سال 1375 مقدار 3353 تن گوشت قرمز و 649 تن پوست تولید شده است. مقدار شیر تولید شده از گاو و گاومیش های موجود شهرستان این سال برابر 2/11932 تن گزارش شده است. شهرستان تالش در سال 1375 دارای 467821 رأس گوسفند و بز بوده است که با کشتار 170547 رأس از آن، مقدار 2555 تن گوشت قرمز و 8/170 تن پوست تولید شده است.(1)
منطقه تالش از دوران های اولیه سکونت اقوام و متأخرین دارای نظام عشیره ای و پدرسالاری بوده و به نظر می رسد که دام داری قبل از رواج کشاورزی با توجه به استعدادهای اقلیمی و معیشت های خدادادی در تالش رواج داشته و مردم ابتدا دام دار بوده و بعداً به تدریج به کشاورزی روی آورده اند.
دختران خردسال به جای حضور در کلاس درس به مراقبت از بزها و گوسفندان هستند اکنون خواندن و نوشتن و بازی کردن محروم هستند فردا محرومیتهای دیگری در انتظار آنهاست. بعلت شرایط توپوگرافی شهرستان تالش و وجود ارتفاعات که پوشیده از مراتع طبیعی مرغوب است بنابراین عده ای به زندگی کوچ نشینی روی آورده اند. وضعیت اصلی و غالب آنها پرورش دام از نوع گوسفند و بز می باشد.
زنان در جامعه کوچ نشین علاوه بر ایفای وظیفه همسر ومادری نقش مهمی را نیز در اقتصاد خانواده دارند گذشته از چارچوب قانونی جایگاه زن در خانواده و جامعه بعلت نقش تولیدی زنان در جامعه کوچ نشین که دوشادوش مردان چرخ زندگی را در عرصه خانواده و میدان اجتماع به حرکت در می آورند. زن در رتبه باارزشی در میان خانواده قرار دارد. وی بعنوان یار و یاور مرد، در امور خانه از پخت و پز تا تهیه پنیز و ماست و کره و صنایع دستی، هیزم شکستن تا رسیدگی به دام ها همچنین امور فرزندان نقش عاطفی ویژه ای را نیز در خانواده ایفا می کند او به عنوان همسر از ابتدای زندگی با ناملایمات و رنج و مشکلات در کنار شوهر مسیر زندگی را با جبر و تلاش می پیماید و فرزندان خانواده را تربیت می کند. زن بعنوان مدیر خانه دارای اختیاراتی بسیار در حوزة تصمیم گیری در مسایل شخصی و خانوادگی است و تا حدی که قوانین اجتماعی، سنتی به وی اجازه این اختیار را بدهد پیش می رود.(2)
زنبورداری
شهرستان تالش سابقه دیرینه در پرورش زنبورعسل دارد. این شهرستان به واسطه برخورداری از آب و هوا و شرایط مناسب و میزان بارندگی مطلوب همواره پر از گونه های مختلف گیاهی است که فعالیت زنبورداری را آسان می نماید. بنابراین، استعداد خاص اقلیم جغرافیایی منطقه از نظر پوشش و تنوع گیاهی موجب شده تا تولید عسل در حد مطلوب باشد.
فرهنگ، آداب و رسوم و سنت مردم تالش به گونه ای است که بین فعالیت زن و مرد در امور مختلف کشاورزی تفاوت خاصی وجود ندارد.
زنان روستایی همگام با همسرانشان در تمام طول سال به فعالیتهای متعدد کشاورزی و دامپروری از جمله در زمینه پرورش زنبور عسل مشغول هستند؛ چرا که زنان روستایی منطقه دوش به دوش مردان و در برخی موارد حتی به تنهایی در اموری از قبیل موم بافی، استحصال عسل، برداشت عسل، تغذیه مصنوعی و انتقال کندوها فعالیت دارند تعداد پرورش دهندگان زنان روستایی استان گیلان بیش از 250 نفر است به همین دلیل، استان گیلان به عنوان محل اجرا پروژه زنبور عسل با همکاری سازمان ملل خواربار کشاورزی (فائو) FAO مورد توجه قرار گرفت و انتخاب شد.
اجراء پروژه زنبور عسل با همکاری فائو پروژه زنبورداری با همکاری فائو در سال 79 با تلاش دختر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد سازندگی سابق و مدیریت ترویج و مشارکت مردمی گیلان به اجرا آمد. این پروژه شامل فعالیتهای تولید عسل به منظور ایجاد درآمد برای قشر آسیب پذیر جامعه روستایی می شود.
هدف اصلی طرح فراهم نمودن امکانات مستقیم برای روستاییان زنبوردار به منظور تولید عسل و در نتیجه افزایش درآمد خانوار روستایی است. مخاطبان این طرح، زنان روستایی هستند این پروژه سعی دارد ابزار پیشرفت در زمینه تهیه وتولید عسل را به منظور افزایش درآمد و اهمیت غذایی خانوار به طور رایگان در اختیار زنان روستایی قرار دهند.
اجرای پروژه زنبور عسل با همکاری فائو در استان گیلان با هدف افزایش و بهبود تولید عسل و فرآورده های جانبی. حمایت از زنان فقیر روستایی و یا سرپرست خانوار و کمک به ایجاد درآمد خانوار روستایی پیگیری شد. قیمت فروش هر کیلوگرم عسل حدود 12 هزار ریال می باشد. (3)
--
همه چیز درباره Big Data
فهرست مطالب
مقدمه
چکیده
Big Data چیست؟
همه چیز در باره دادههای عظیم یا BIG DATA
Big Data چیست و چرا اهمیت دارد؟
Big Data تعریف می -شود
چرا Big Data باید برای شما مهم باشد؟
راهکارهای پایگاهداده در سال 2015
چالش های حوزه کلان داده
تحلیل و مدیریت داده های عظیم (Big data)
کاربردهای داده های بزرگ
کاربرد در بخش دولتی
کاربرد در بخش خصوصی
تحلیل داده های عظیم
Big Data برای Windows Azure
محور داده های عظیم
رشد ۲۸ درصدی سرمایهگذاری صنعت جهانی مخابرات روی کلان دادهها
دلیل استفاده از داده ی عظیم
روش های استفاده از داده ی عظیم
پایگاه های داده ایBig data
معماری در داده ی عظیم
استفاده از «کلان داده» برای ایجاد تحولی عظیم در آموزش
آموزش منطبق با نیازهای دانشجو در دانشگاه ایالتی آریزونا
تربیت متخصصان کار با «کلان داده» در چین
مفهوم BIG DATA
استراتژی پسکاوی
آژانس امنیت ملی آمریکا و بیگ دیتا
گوگل و یاهو، یاوران بیگ دیتایی NSA
توان تحلیلی بالای اکیومولو
دستهبندی اطلاعات در دستههای کوچکتر
فنآوری داده های عظیم(big data) جهان را تغییر میدهد
وقتی اخلاق و قانون، هر دو زیر پا گذاشته میشود
آیا بیگ دیتا برای NSA فقط مصرف داخلی دارد؟
توانایی دانلود و آپلود افکار عمومی
منابع و مآخذ
مقدمه:
آنچه امروز بهنام «داده بزرگ» خوانده میشود روزی بهسادگی «داده» نامیده خواهد شد. داده بزرگ یک نیاز آنی نیست، بلکه در واقع مرحله جدیدی در تحولات مدیریت دادههاست. داده بزرگ روشی برای تعریف رشد تصاعدی دادههاست که همه در تلاشند با آن سازگار شوند و راهی است برای برجسته ساختن فرصتهای جدید در جهت استخراج معنا از آن دادهها با استفاده از فناوری نوپدید.
داده بزرگ چند تعریف مختلف دارد. در این بحث، شرکت گارتنر (Gartner) بهدرستی داده بزرگ را به این عنوان تعریف میکند که: “داراییهای اطلاعاتی با حجم بالا، شتاب بالا، و یا تنوع بالا که نیازمند اشکال جدید پردازشی است که تصمیمگیری پیشرفته، کشف بینش و بهینهسازی فرایند را امکانپذیر سازد.” داده بزرگ با استفاده از فناوری جدید به چالشهای حجمهای عظیم داده، پردازش چابکانه مجموعههای بسیار بزرگ دادهها و یا مدیریت مجازی انواع گوناگون دادهها پاسخ میدهد.
چرا داده بزرگ در این زمان خاص سر براورده است؟ ریشه اصلی در شبکه گسترده جهانی است. در شبکه جهانی دیگر تنها با هزاران بهرهبردار نرمافزار کاربردی سرویسدهنده/ سرویسگیرنده که از سیستمهای مدیریت پایگاه داده رابطهای (RDBMS) نیرو میگیرند، سروکار نداریم. نرمافزارهای کاربردی مبتنی بر شبکه جهانی آزادانه در دسترس همه سرویسگیرندگان در سراسر جهان قرار دارد. میلیونها بهرهبردار بهطور همزمان از طریق کنش با نرمافزارهای کاربردی، داده ایجاد میکنند.
چنین سطحی از فعالیت نیازمند سیستمهای بسیار تنظیمپذیر است تا بهرهبرداران بتوانند کار خود را انجام دهند و آغازی است برای جنبش سیستمهای مدیریت پایگاه داده گسترده (NoSQL) که مستلزم تحلیل مجموعه دادههای بسیار گسترده و نیمهسازمند است تا حساب کند که چگونه میتوان تجربه بهرهبردار را بهینه و رفتار را اقتصادی ساخت. این رویکرد زمینه را برای آغاز چارچوبهای نرمافزاری منبع باز و تحول پایگاه دادههای تحلیلی به کمک پردازش موازی انبوه (MPP) و مجموعه جدید ابزار هوشمندی تجاری (BI) فراهم ساخت.
در همین زمان، نرخ رشد دادهها به افزایش خود ادامه میدهد. امروزه، دادههای صفحات مشاهدهشده در اینترنت، رویدادهای سیستم، و دیگر منابع وابسته به فناوریِ محوری که ما به آنها اتکا داریم، بیشتر دادههای جدید و نیمهسازمند را که سوخت پردازش دادههای بزرگ را فراهم میسازند، تامین میکنند. در آینده، دستگاههای همراه و شناسه اینترنتی اشیا (IOT) که از طریق شناسه فرکانس رادیویی (RFID) و دیگر حسابگرها، به ما امکان میدهند امواج عظیم دادههای جدید را از سیستمهای تولیدی، زیرساختهای حملونقل، تجهیزات طبی و هرگونه داستان از یک صنعت خاص را که میتوان تصور کرد، جمعآوری و تحلیل کنیم.
بنابراین ارزش دارد که از نزدیک اولین نرمافزارهای کاربردی مبتنی بر دادههای بزرگ را بهتدریج که پدیدار میشوند، زیر نظر بگیریم. فناوریهای نوپدید که امروز با دادههای بزرگ همراه میشوند بهعنوان محصولات استاندارد مدیریت دادهها برای عهدهدار شدن انفجار آینده دادهها قلمداد خواهند شد.
چکیده:
با ورود به عصر اطلاعات و ارتباطات و آغاز استفاده از داده ها و اطلاعات به عنوان سرمایه های اصلی در حرکت علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع، سازمان ها و شرکت های مختلف و توسعه مشارکت افراد در جهان اینترنت و ارتباطات شبکه ای در دنیا، دغدغه ای بروز پیدا کرد که از جنس همین داده هایی بود که همه روز و با سرعت وحشتناک در دنیا و در عرصه های مختلفی که فناوری اطلاعات ورود پیدا کرده بود، تولید می شود و آن اینکه چگونه این حجم بزرگ و متنوع داده ها و اطلاعات را با توجه به ساختار هایی که در فضای فناوری اطلاعات وجود دارد، می توان مدیریت، کنترل و پردازش کرد و از آن در جهت بهبود ساختارها و سودآوری بیشتر بهره جست؟
از سال 2012 به بعد در هر روز بیش از هزار پتا بایت (1000 Pebibyte معادل 1,000,000,000,000,000,000 بایت) داده تولید می شود که به دنبال خود مستلزم ذخیره سازی، تحلیل، جستجوها، تمیزکاری داده ها، اشتراک ها و ... در داده هاست که باید در حوزه مختلف انجام شود.
این موضوع باعث شده است که پژوهشگران و دانشمندان به دنبال ایجاد ساختارها، متدلوژی ها، روش ها و رویکردهای جدیدی برای مدیریت، کنترل و پردازش این حجم از داده ها باشند که این تلاش ها در ذیل سایه «داده های بزرگ» مطرح شده است.
Big Data چیست؟
داده های بزرگ یا عظیم داده ترجمه اصطلاح Big Data می باشد که معمولا به مجمعه از داده ها اطلاق می شود که اندازه آنها فراتر از حدی است که با نرم افزارهای معمول بتوان آنها را در یک زمان معقول اخذ، دقیق سازی، مدیریت و پردازش کرد. مفهوم «اندازه» در داده های بزرگ بطور مستمر در حال تغییر است و به مرور بزرگتر می شود.
داده های بزرگ (Big Data) مجموعه از تکنیک ها و تاکتیک هایی است که نیازمند شکل جدیدی از یکپارچگی هستند تا بتوانند ارزش های بزرگی را که در مجموعه های بزرگ، وسیع، پیچیده و متنوع داده پنهان شده اند، آشکار سازند.
از این رو با رشد روز افزون داده ها و نیاز به بهره برداری و تحلیل از این داده ها، بکارگیری زیرساخت های Big Data از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. این شرکت نیز در سال های اخیر با درک این موضوع، توانسته است گام های موثری در راستای تسلط به این حوزه بردارد و افتخار دارد که یکی از موسسات پیشرو در این زمینه در کشور باشد
همه چیز در باره دادههای عظیم یا BIG DATA
اصل و بنیاد تعریف بیگ دیتا (Big Data) تعریفی اقتصادی است. بیگ دیتا از نظر لغوی بهمعنای «داده بزرگ» است و با تجزیه و تحلیل آن میتوان، «الگوهای پنهان»، «همبستگیهای ناشناخته» و سایر اطلاعات مفید را استخراج کرد. در عالم اقتصاد، داشتن چنین تحلیلی میتواند منجر به «مزیت نسبی» و جلب سود اقتصادی شود و بازاریابی موثرتر، از جمله بروندادهای این فرآیند تلقی میشود. در بیگ دیتا عموما با دادههایی سر و کار داریم که حجم آنها بیشتر از ظرفیت نرمافزارهای عادی است و بنابراین، فرآیند تحلیل، فرآیندی مشکل است. بنابراین در این پروسه، حجم عظیمی از اطلاعات تفکیک نشده و ساختار نیافته در اختیار قرار میگیرد که ساختاربندی و کشف الگوها از دل آنها کاری دشوار محسوب میشود.
--
بررسی رابطه هوش معنوی بر رضایت مندی زناشویی
بررسی رابطه هوش معنوی بر رضایت مندی زناشویی زوجین شهر کلاله
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مساله 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4 اهداف تحقیق 7
1-4-1 هدف اصلی 7
1-4-2 اهداف فرعی 7
1-5 سوالات تحقیق 7
1-5-1 سوال اصلی 7
1-5-2 سوالات فرعی 7
1-6 فرضیات تحقیق 8
1-6-1 فرضیه اصلی 8
1-6-2 فرضیات فرعی 8
1-7 تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق 9
1-7-1 تعریف نظری متغیرها 9
1-7-2 تعریف عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 هوش معنوی 12
2-2 تاریخچه تکاملی معنویت 15
2-3 ارثی بودن معنویت 15
2-4 شواهد روانسنجی 16
2-5 بررسی نقش هوش معنوی در محیط کار با تأکید برآموزههای اسلامی 19
2-5-1 ترویج مفهوم کار با معنا و درک معنای زندگی 19
2-5-2 گسترش اهداف متعالی 21
2-6 مقایسة رفتار افراد دارای هوش معنوی قوی و افراد دارای هوش معنوی ضعیف 23
2-7 بررسی الگوهای رایج هوش معنوی 25
2-7-1 الگوی ایمونز 25
2-7-2 الگوی امرام و درایر 25
2-7-3 الگوی سیسک و تورنس 26
2-7-4 الگوی زوهار(2004) 26
2-8 ضرورت تدوین الگوی هوش معنوی مبتنی بر آموزههای وحیانی و اسلامی 29
2-9 راهکارهای رشد و تقویت هوش معنوی از منظرآموزههای دین اسلام 35
2-10پیشینه تحقیق 39
2-10-1 تحقیقات داخلی 39
2-10-2تحقیقات خارجی 40
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 روش پژوهش 43
3-2 جامعه آماری 43
3-3 حجم نمونه 43
3-4 روش گردآوری اطلاعات 43
3-4-1 پرسشنامه خود سنجی هوش معنوی 43
3-4-2 پرسشنامه بهزیستی معنوی 44
3-4-3 پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHoqol) 45
3-4-4 پرسشنامه رضایت زناشویی انریخ 45
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده
4-1 مقدمه 47
4-2 توصیف جمعیت شناختی نمونه تحقیق 48
4-3 تحلیل دادهها متناسب با سوالها و فرضیه های تحقیق 49
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 بحث و نتیجه گیری 55
5-2 محدودیت های پژوهش 60
5-3 پیشنهادها 61
5-4 منابع 62
ضمائم
پرسشنامه 66
چکیده:
پژوهش حاضر با موضوع بررسی رابطه بین هوش معنوی بر رضایت زناشویی زوجین شهر کلاله می باشد که در فاصله سال های 90-92 ازدواج کرده اند و از زندگی زناشویی خود رضایت دارند.
حجم جامعه مورد نظر در این پژوهش تعداد500 نفر می باشدو حجم نمونه ما تعداد 100 نفر از زوجین که به شیوه تصادفی انتخاب شده اند و در بین آنها پرسشنامه های رضایت زناشویی انریخ، پرسشنامه خود سنجی هوش معنوی، پرسشنامه بهزیستی معنوی و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی تقسیم و سپس به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها پرداخیتم.و نتایج پژوهش نشان داد که همبستگی و رابطه بین ابعاد هوش معنوی و ابعاد کیفیت زندگی آزمودنی ها به صورت مستقیم معنادار می باشد.
کلید واژه: هوش معنوی، بهزیستی معنوی، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی
--
سیستم حسابداری شرکت لبنی کاله
چکیده
شناخت دقیق مسایل مربوط به روستاهای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا ریشه تمامی مشکلات و مسائل عقب ماندگی مثل فقر گسترده، نابرابری در حال رشد، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد( تودارو، 1364، 255).
یکی از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بیکاری و توسعه فعالیت های شغلی است. توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه¬های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است.در بسیاری از کشورها، توسعه روستائی به مثابه راهبردی با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی تلقی شده و بدین منظور با شیوههای متعدد، الگوهای متنوعی برای توسعه روستایی تجربه شده که عمدتا دستاوردهای مطلوبی نداشته و هنوز سهم جوامع روستایی جهان سوم از توسعه و پیشرفت بسیار اندک است و اکثر فقرای این کشورها یا در روستاها بسر می برند و یا شهرنشینانی عمدتا حاشیه نشین با منشاء روستایی بوده اند.
بانک جهانی سرانجام به این باور رسیده که توسعه روستایی، راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان فقیر و تلاشی همه جانبه برای کاهش فقر است که این امر با افزایش تولید و ارتقاء بهره¬وری در محیط روستائی میسر می¬گردد. توسعه روستایی یا نوین سازی جامعه روستایی بایستی این جامعه را از انزوای سنتی بیرون آورده و با اقتصاد ملی عجین سازد. به همین جهت توسعه روستائی تلاشی فراگیر است که به محدوده یک بخش خلاصه نمیشود و کلیه بخش ها و زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی و .... توسعه را در بر می گیرد (مشاورین DHV، 1979، 629). در ایران گر چه از ابتدای قرن حاضر تلاش های پراکنده¬ای برای توسعه روستایی آغاز شده و در تدوین برنامههای عمرانی کشور نیز تا حدودی مورد توجه قرار گرفته اما تغییر و تحول در جامعه روستایی ایران با انقلاب اسلامی ابعاد گسترده و عمیقی یافتهاست. هر چند به تناسب دگرگونی ها بر مسائل و چالش های توسعه روستایی نیز افزوده شده، بطوری که امروزه علاوه بر آن که بسیاری از مسائل دیرینه کماکان بجای مانده، چالش های نوینی نیز سر بر آوردهاند.
واژگان کلیدی: توسعه روستایی ، توسعه پایدار، توسعه ملی
مقدمه
تا کنون راه حل های متفاوتی برای مقابله با بیکاری، توسعه فعالیت شغلی و توسعه روستایی ارایه شده است.به نظر والتر گالنسون عامل اصلی بیکاری در کشورهای در حال توسعه این است که زمین نمی¬تواند جمعیت روزن افزون روستاها را به کارگیرد و احتمال زیادی وجود دارد که اتوماسیون در آینده بسیار نزدیک موجب تنزل مطلق اشتغال در صنایع تولیدی شود. علاوه بر آن علیرغم اینکه صنایع کوچک تولیدی و صنایع دستی آماده استفاده وسیع از نیروی انسانی است، اما این استراتژی با مشکل رقابت در بازار فروش مواجه است (گالنسون، 1368، 38).
با این حال برخی معتقدند که صنعتی شدن با ایجاد فرصتهای شغلی جدید، نرخ بیکاری را کاهش می دهد(طاهرخانی، 1379، 53). کارشناسان دفتر بین المللی کار معتقدند که رشد اقتصادی، شرط لازم ریشه کن کردن بیکاری و فقر است؛ اما تنها شرط نیست. همچنین مایکل تودارو برای اشتغال استراتژی جامع تدوین کرده و راه حل نهایی مساله بیکاری شهری را بهبود محیط روستایی می داند(تودارو، 1367، 455). اما در ایران عمران و توسعه روستایی به مقوله ای سهل و ممتنع تبدیل گشته است.
--
گزارش نویسی
فهرست مطالب
گزارش و گزارش نویسی 1
معنی اصطلاحی واژه گزارش 1
تعریف گزارش نویسی 1
فایده گزارش نویسی 1
خواننده گزارش کیست؟ 2
فصل دوم 4
مراحل گزارش نویسی 4
مراحل چهارگانه گزارش نویسی 4
مرحله اول گزارش نویسی برنامه ریزی 5
مراحل روش علمی تحقیق 5
١- تعریف مسأله 6
٢- طرح مقدماتی تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع تعیین هدف تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع معیارهای انتخاب متدولوژی تحقیق ( گزارش ) 7
موضوع طرح سؤالات، مشکلات و تنگناها 8
موضوع نظر گزارشخواه 8
٣- انتخاب روش مناسب برای تحقیق ( گزارش ) 8
٤- جمع آوری، تنظیم و طبقه بندی اطلاعات 8
٥- تحلیل و تفسیر داده ها و ارزش گذاری آنها ( استنتاج ) 10
٦- نتیجه گیری 10
شرح مختصر مرحله یک گزارش نویسی 10
فصل چهارم 12
نگارش 12
مقدمه 12
١- تهیه پیش نویس 12
٢- سبک نگارش 13
٣- کلمات و جملات 14
الف- اصل وحدت 15
ب- اصل ربط 16
تعریف بند یا پاراگراف و نحوه استفاده از آن 20
اهمیت پاراگراف 20
فواید استفاده از بند یا پاراگراف 23
فصل نهم 24
اقسام گزارش 24
الف- گزارش کتبی 24
ب- گزارش شفاهی 24
مزایا و مشکلات گزارش های کتبی و شفاهی 24
یادآوری 24
مزایای گزارش های شفاهی 25
مشکلات گزارش های شفاهی 25
مزایای گزارش های کتبی 25
فصل دهم 27
طبقه بندی گزارش ها 27
الف) گزارش های رسمی کوتاه 27
ب) گزارش های رسمی بلند 29
انواع گزارش 34
الف- گزارش ادواری 34
ب- گزارش اتفاقی 34
گزارش فردی، گزارش گروهی 35
الف- گزارش فردی 35
ب- گزارش گروهی 35
ارکان گزارش 36
الف موضوع گزارش چیست؟ 36
ب گیرنده آن کیست؟ 36
ت هدف از تهیه آن کدام است؟ 36
انواع گزارش بر اساس هدف از تنظیم 37
فصل یازدهم 42
انواع گزارش بر حسب موضوع 42
١- گزارش توضیحی 42
چگونگی تلفیق مسأله با موضوع 44
فصل اول
گزارش و گزارش نویسی
واژه ی گزارش به معنی به جای آوردن، انجام دادن، اظهار نظر کردن، در میان نهادن و شرح و تفسیر کردن است. واز مصدر گزاردن ساخته شده است. « گزار » بن مضارع « ش » پسوند اسم مصدر ساز می باشد.
معنی اصطلاحی واژه گزارش
گزارش در اصطلاح به مطلبی گفته می شود که از شرح، تفسیر، بیان، تحلیل مطالب و نیز علل مسائلی خاص گفتگو کند.
تعریف گزارش نویسی
گزارش نویسی عبارت است از به تحریر در آوردن اخبار، اطلاعات، حقایق، علل مسائل و رویدادها، تجزیه و تحلیل منطقی و متوالی آن ها، برای رسیدن به راه حل صحیح، که همراه با اختصار و روشنی تدوین شده و بر دو اصل « سالم نویسی » و « ساده نویسی » استوار باشد.
در واقع گزارش نویسی، فنی است که با آگاهی از آن فن، مطالب هر موضوعی را می توان، طوری طبقه بندی کرد و نظم بخشید که هدف مورد نظر را در کوتاهترین زمان و با ساده ترین کلام به دست آورد.
فایده گزارش نویسی
فایده و هدف از نوشتن گزارش، رساندن پیام خود به خواننده با سرعت و صحت و روشنی است. و مهم این است که نویسنده گزارش، قادر باشد تصویری روشن ازفکر و هدف خود را در ذهن خواننده ترسیم نماید.
خواننده گزارش کیست؟
قبل از این که تصمیم به تدوین گزارش بگیرید باید بدانید که گزارش را برای چه شخصی یا اشخاصی تهیه می کنید. در واقع چه کسی یا کسانی، بر اساس گزارش شما تصمیم گرفته و اقدام خواهند کرد.
دانستن افکار، تمایلات، خلق و خوی، تحصیلات، تجربیات و نحوه تصمیم گیری خواننده گزارش و این که آیا او خود تصمیم می گیرد یا آن که گزارش را برای اظهار نظر به نزد دیگران ارسال می دارد، برای تهیه کننده گزارش بسیار مهم است. زیرا با آگاهی از مسائل فوق می توانید گزارش خود را به شکلی تهیه کنیدکه رسیدن به هدف را سریعتر و مطمئن تر کند.
در اغلب اوقات شروع کننده ی یک مکاتبه شما هستید، لذا باید بدانید که چه نتایجی را انتظار دارید، و چه کسی اقدام خواهد کرد. اما اگر یک مقام مافوق از شما بخواهد که گزارشی تهیه کنید، در این حالت باید شما تصمیم گیرنده نهایی مطالب گزارش خود را شناسایی کنید، تا بتوانید با رعایت نکات یاد شده گزارش خود را طراحی کنید.
مثلاً اگر مدیر امور اداری هستید و معاون اداری و مالی سازمان مربوطه از شما بخواهد که گزارشی از نحوه مکاتبات داخل سازمان برای او تهیه نمایید، باید مطمئن شوید که او گزارش را برای تصمیم گیری خود می خواهد؛ و یا آن که گزارش را برای پاره ای از تصمیم گیری ها، به نزد رئیس سازمان ارسال می دارد. این در طراحی وتعیین هدف گزارش شما بسیار با اهمیت است.
بنابراین با توجه به موارد فوق تهیه گزارش به یکی از این دو شکل مربوط می شود
الف- از شما خواسته می شود که گزارشی تهیه کنید.
ب- خود شروع به تهیه گزارشی می نمایید.
الف
هنگامی که از شما خواسته می شود که یک گزارش تهیه کنید، می توانید این خواسته را به یک سؤال تبدیل نمایید. مثلاً اگر از شما خواسته شود که گزارشی از نحوه ی گردش مکاتبات در داخل سازمان برای رئیس سازمان تهیه کنید، این طور فرض کنید که او می خواهد بداند، چه نارسایی باعث به تعویق افتادن پاسخ نامه ها شده، و علت این نارسایی ها چیست؟
--